La pandèmia ha triplicat els casos d’insomni tractats a la Unitat de Son de la Clínica Girona

El 19 de març de 2021: Dia Mundial del son sota el lema “Son regular per un futur saludable”

El consum de productes sense recepta mèdica per conciliar el son ha augmentat un 30%, segons les Dres. Inés Galofré i Pilar Santacana.

Girona 19 de març de 2021.- Si abans de la pandèmia 13 de cada 100 visites a la Unitat de Son de la Clínica Girona eren per insomni, actualment, quan ja portem un any de pandèmia, aquest tipus de consulta s’han gairebé triplicat i ara són 32 de cada 100 les persones que pateixen episodis d’insomni, segons afirmen les Dres. Inés Galofré i Pilar Santacana, directores mèdiques d’aquesta Unitat especialitzada en trastorns del son.

Amb motiu de la celebració del Dia Mundial del Son, el 19 de març, que aquest any té com a lema “Son regular per un futur Saludable“, les Dres. Galofré i Santacana han volgut posar de manifest com de traumàtica està resultant la pandèmia del COVID19 pel que respecta al son i al descans de les persones: “Des de l’ inici de la pandèmia els problemes de son han augmentat considerablement. El consum de productes sense recepta mèdica per conciliar el son  ha augmentat un 30%“, afirmen les Dres. Per Santacana i Galofré: “Els catalans ja dormíem malament abans de la pandèmia. Segons una enquesta elaborada el 2019 per la Societat Espanyola de Son, el 58% de la població considerava que dormia malament”. “Ara, a la Unitat de Son de la Clínica Girona, els pacients que consulten per insomni han passat de ser un 13% en el 2019 a un 32% en el 2020“, afirmen les Dres. Santacana i Galofré.

Segons que expliquen les especialistes en trastorns del son: “La pandèmia del COVID-19, i les seves conseqüències, provoquen un estat d’incertesa creixent que comporta un estat d’ansietat i angoixa afectant negativament la quantitat i qualitat del nostre son. Per altra banda el confinament, l’estat d’alarma i el tele-treball han suposat un canvi radical en les nostres rutines i activitats. Els horaris de son es tornen irregulars, passem més temps al llit i augmentem les activitats realitzades al dormitori“.

Consells per millorar el son durant la Pandèmia COVID19

Les Dra. Galofré i Dra. Santacana directores de la Unitat de Son de la Clínica Girona fan cinc recomanacions per millorar el son durant la pandèmia del COVID-19.

1.- Establir un horari regular per a dormir, posant l’accent principalment en l’hora d’aixecar-se. Fer un horari similar al que es feia d’abans de l’inici de la pandèmia i mantenir l’horari els caps de setmana, cosa que sincronitzarà el nostre rellotge intern i afavorirà un son més eficaç.

 2.- Anar al llit només quan tinguem son, no “perquè toca”. La clau per a dormir bé és escoltar  el nostre cos, si la nostra ment està activa o no tenim son, és millor esperar per anar al llit.

3.- La llum és la nostra aliada. Exposar-nos a la llum natural  al matí  i evitar l’exposició a pantalles i dispositius electrònics (mòbils, tablets, televisió…) cap el tard, enforteix el ritme circadià (ritme foscor-llum) i millora el descans nocturn.

4.- Realitzar un “registre de preocupacions”. A la majoria de nosaltres l’estat actual de la pandèmia ens provoca ansietat. Cal destinar un màxim de 15 minuts al dia per a reflexionar-hi, per no emportar-nos aquestes preocupacions al llit; això ens ajudarà a dormir tranquils.

5.- Hàbits  saludables: Fer exercici, evitar sopars pesats, evitar consum d’alcohol i cafeïna abans d’anar a dormir, crear un ambient agradable de foscor, temperatura i silenci en anar al llit afavoreix un millor descans nocturn.

Les Dres. Santacana i Galofré conclouen que: “El son és, juntament amb l’alimentació i l’exercici físic, un pilar fonamental per a la salut. Quan dormim es realitzen funcions vitals bàsiques per a l’organisme. Mantenir horaris de son regulars millora la nostra capacitat cognitiva, millora l’estat d’ànim i ens ajuda a combatre les infeccions enfortint el nostre sistema immunitari. Mantenir uns hàbits de son regular afavorirà la nostra salut en un futur“.

Nota informativa en pdf

COMENÇA A ESCRIURE I PREM ENTER PER BUSCAR